بازار خودرو های برقی وعده های ۱۴۰۲ همچنان تحقق نیافته اند
به گزارش لوازم فلزی، از سال ۱۴۰۲ وعده واردات خودرو های برقی و هیبریدی داده شده، اما وعده ها هنوز عملی نشده و بازار خودرو های کم مصرف در کشور چندان تقویت نشده است.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، اخیراً فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت ضمن اشاره به سیاستهای حمایتی اعلام نموده است: «حمایت از واردات خودرو های کم مصرف در دستور کار دولت می باشد و خودرو های هیبریدی با تعرفه ۱۵ درصد و خودرو های برقی با تعرفه چهار درصد درنظر گرفته شده اند.» این اظهارات در حالی صورت گرفته که از سال ۱۴۰۲ تابحال واردات خودرو های برقی و هیبریدی یکی از موضوعات مورد توجه در حوزه صنعت و تجارت کشور بوده است. حتی در مقاطعی، مسؤلان وقت حتی وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی را داده بودند، وعده ای که بازهم روی کاغذ باقیمانده است؛ به عنوان نمونه عباس علی آبادی، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، در همان سال وعده داد که واردات این خودرو ها با هدف کاهش مصرف سوخت فسیلی، دفاع از محیط زیست و افزایش انتخابهای حمل و نقلی مدرن برای شهروندان اجرا می گردد. در عین حال، بیشتر از دو سال از آن وعده ها گذشته و هنوز دولت با وجود اعلام مکرر حمایت ها، نتوانسته برنامه ای جامع و عملیاتی برای واردات خودرو های کم مصرف عرضه نماید.
در واقع بررسی ها نشان داده است که روند عملی واردات خودرو های برقی و هیبریدی خیلی کند بوده؛ بر مبنای آمار رسمی، در ۷ ماهه اول امسال تنها ۳۱ هزار دستگاه خودرو، شامل نمونه های بنزینی و برقی، وارد کشور شده است. از سویی دیگر طبق اعلام متولیان، تا انتهای بهار امسال تعداد خودرو های برقی در کشور به حدود ۱۰ هزار دستگاه رسیده است. کارشناسان اعتقاد دارند این روند پایین و محدودیت زیرساخت ها سبب شده وعده های دولت در زمینه کاهش مصرف سوخت و دفاع از محیط زیست عملی نشود.
تشدید آلودگی هوا
این وضعیت در حالیست که مسئله آلودگی هوا یکی از مهم ترین دلیلهای ضرورت واردات خودرو های کم مصرف است. بیشتر از ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور درحال عبور هستند که سهم عمده ای در افزایش آلاینده های شهری و جاده ای دارند. این خودرو ها علاوه بر مصرف بالای سوخت، انتشار گازهای گلخانه ای و ذرات معلق، نقش مستقیم در افزایش بیماریهای تنفسی و مشکلات بهداشتی در شهر های بزرگ ایفا می کنند.
جایگزینی این خودرو ها با نمونه های برقی و هیبریدی می توانست نقش برجسته ی در کاهش آلایندگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد. خودرو های برقی با صفر بودن آلایندگی مستقیم و خودرو های هیبریدی با کاهش قابل توجه مصرف سوخت و انتشار گازهای مضر، قدمی مؤثر در کاهش آلودگی و وابستگی به سوخت های فسیلی بودند. در عین حال، کندی روند واردات، هزینه بالای خرید و محدودیت زیرساخت، تحقق این هدف را با تأخیر مواجه کرده است.
کمبود زیرساخت
بر این اساس، یکی از مهم ترین چالش ها برای توسعه بازار خودرو های برقی، نبود زیرساخت مناسب برای شارژ است. جایگاه های شارژ موجود در کشور محدود و پراکنده بوده و اغلب در شهر های بزرگ و مناطق پرجمعیت تمرکز دارند؛ به عنوان نمونه در تهران ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو های برقی نصب شده است. در خیلی از شهر های کوچک و مسیرهای بین شهری، شبکه شارژ در عمل وجود ندارد یا خیلی محدود است، بطوریکه رانندگان خودرو های برقی نمی توانند سفرهای طولانی یا حتی روزمره خویش را با اطمینان انجام دهند.
این محدودیت زیرساختی سبب شده که خیلی از مصرف کنندگان از خرید خودرو های برقی منصرف شوند. حتی اشخاصی که تمایل به استفاده از خودرو های کم مصرف دارند، با نبود جایگاه های شارژ مطمئن و پراکنده، نگرانی از دسترسی به انرژی و طول عمر باتری را دارند. نتیجه این شرایط، کاهش استقبال عمومی و کند شدن روند واردات و استفاده از خودرو های برقی در کشور است.
کارشناسان صنعت خودرو تاکید دارند که بدون توسعه یک شبکه گسترده، یکپارچه و قابل اعتماد برای شارژ، خودرو های برقی نمی توانند نقش واقعی خویش را در کاهش مصرف سوخت و آلودگی ایفا کنند. همچنین، نبود معیارهای مشخص برای شارژ و عدم هماهنگی میان بخش خصوصی و دولت در توسعه این زیرساخت ها، یکی از دلیلهای اصلی عدم موفقیت سیاستهای حمایتی در حوزه خودرو های کم مصرف محسوب می شود.
وعده های نافرجام
از سویی دیگر، کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند که تنها کاهش تعرفه واردات خودرو های برقی و هیبریدی نمی تواند به تنهایی انگیزه کافی برای توسعه بازار این خودرو ها ایجاد نماید. براستی، خیلی از مصرف کنندگان با وجود تعرفه های پایین، بازهم به علت قیمت بالاتر خودرو های برقی نسبت به نمونه های سوختی و محدودیت دسترسی به زیرساخت های شارژ، علاقه ای به خرید نشان نمی دهند. بدون ایجاد زیرساخت های عملیاتی و فراهم کردن شرایط اقتصادی مناسب برای کاربران، واردات خودرو های کم مصرف امکان دارد فقط به یک سیاست روی کاغذ تبدیل گردد.
برنامه های عملیاتی دولت باید شامل توسعه گسترده و یکپارچه شبکه های شارژ در شهرها و مسیرهای بین شهری، ارایه مشوق های مالی برای خریداران، آموزش کاربران در زمینه استفاده بهینه و ایمن از خودرو های برقی و همین طور همکاری با خودروسازان داخلی و خارجی باشد. کارشناسان تاکید دارند که بدون این اقدامات، خودرو های برقی تنها در موارد محدود و برای قشر خاصی از جامعه قابل استفاده خواهند بود و نمی توانند نقش مؤثر خویش را در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ایفا کنند.
در غیر این صورت، وعده های مطرح شده از سال ۱۴۰۲ بازهم روی کاغذ باقی می ماند و بازار خودرو های کم مصرف در کشور درجا خواهد زد. نتیجه این وضعیت، ادامه عبور میلیونها خودروی فرسوده و پرمصرف، افزایش آلایندگی هوا و تشدید مشکلات زیست محیطی و سلامت عمومی خواهد بود. کارشناسان هشدار می دهند که برای ممانعت از تشدید بحران آلودگی و راندمان ناکافی از سیاستهای حمایتی، دولت باید هرچه سریع تر برنامه عملیاتی و ملموس خویش را ارایه کند تا وعده ها به واقعیت بدل شوند. بطور خلاصه اخیراً فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت ضمن اشاره به سیاست های حمایتی اعلام نموده است: دفاع از واردات خودروهای کم مصرف در دستور کار دولت می باشد و خودروهای هیبریدی با تعرفه ۱۵ درصد و خودروهای برقی با تعرفه چهار درصد در نظر گرفته شده اند. بیش از ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال عبور هستند که سهم عمده ای در افزایش آلاینده های شهری و جاده ای دارند. جایگزینی این خودروها با نمونه های برقی و هیبریدی می توانست نقش برجسته ی در پایین آوردن آلایندگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد.
منبع: metalsaz.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب