بنزین یورو ۴ با طعم یورو ۲!
لوازم فلزی: «بنزین های ما استاندارد نیست و علت واقعی آلودگی هوا تنها بحث كیفیت خودروها نیست بلكه علت اصلی آن، مساله كیفیت بنزین است. آزمایش هایی كه بارها انجام شده است، فقدان كیفیت استاندارد در بنزین های مصرفی را تایید می كند. »
به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، روزنامه قانون نوشت: «این روزها بحث آلودگی هوا به شدت ذهن همه مردم را به خود درگیر كرده است. بر اساس آمارهای موجود در ایام گذشته در سال ۹۶ شاید بتوان اظهار داشت كه تعداد روزهای آلوده در شهر تهران بیش از روزهایی با هوای سالم و پاك بوده است. دلایل بسیاری برای آلودگی هوا در شهرها وجود دارد؛ همچون كارخانه های صنعتی و توده های جوی كه از سمت كشورهای همسایه وارد كشور ما می گردد اما یكی از مهم ترین دلایل آلودگی های گسترده بخصوص در شهرهایی كه تراكم جمعیت و خودرو در آنها بسیار است، مساله كیفیت بنزین مصرفی در شهرهاست كه یكی از دلایل مهم آلودگی هوا در كلانشهرها به حساب می آید و رعایت كردن استاندارد بنزین مصرفی می تواند در زمینه كاهش آلودگی هوا بسیار موثر باشد. از طرفی مسئولان این حوزه بارها تاكید كرده اند سوختی كه در شهر تهران در اختیار مردم قرار می گیرد، استانداردهای لازم را دارد و بنزین با كیفیت یورو ۴ است. در این زمینه چند روز پیش رییس جمهور در برنامه ای تلویزیونی بیان كرده بود كه در شهرهای بزرگ كشور ما بنزین با استاندارد یورو۴ در جایگاه ها عرضه می گردد. با این حال او معتقد می باشد كه این مساله باید سراسری شود و در تمام شهرها بنزین را با چنین استانداردی در اختیار مردم قرار دهند. صحبت های رییس جمهور در حالی است كه معاون دادستان كل از انجام نمونه برداری از سوخت های مصرفی شهر تهران اطلاع داد و اظهار داشت كه نتیجه این نمونه برداری ها نشان داده كه استاندارد لازم در سوخت رعایت نمی گردد و در شهر تهران سوخت با استاندارد یورو۲ به مردم عرضه می گردد. با عنایت به گفته معاون دادستان و از آنجائیكه شهر تهران مهم ترین كلانشهر كشور به حساب می آید، تناقضی در گفته های رییس جمهور و معاون دادستان مشاهده می گردد. بدین سان اگر در شهر تهران هم استاندارد یورو ۴ برای بنزین رعایت نشود، به صورت یقین می توان چنین برداشت كرد كه در هیچ كلانشهر و حتی شهر كوچكی این استاندارد رعایت نخواهد شد.
وجود یك تناقض
حسن روحانی در گفت وگوی تلویزیونی كه دوشنبه شب برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در زمینه علت وجود بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و اقدامات دولت در این زمینه می گوید: حتما باید از پس این بحران برآییم و اقدامات هم در این زمینه شروع شده اما مساله این است كه باید بنزین و گازوییل در شهرهای بزرگ كه به صورت عموم آلودگی بیشتری دارند، استاندارد باشد. البته قدم های خوبی در این زمینه در كلانشهرها برداشته شده و اقدامات وزارت نفت در این زمینه قابل توجه است و گازوییل ما با گذشته بسیار متفاوت می باشد و همینطور بنزین در شهرهای بزرگ كه البته در همه شهرهای ما بنزین یورو ۴ نیست اما باید این كار سراسری شود. ما باید وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم بیشتر نماییم تا در ایام آلودگی هوا ماشین های شان را بیرون نیاورند كه در این زمینه باید به شركت اتوبوسرانی و مترو كمك نماییم. ضمن این كه باید وسایل نقلیه ای را كه آلودگی هوا تولید می كند، حذف نماییم.
این در حالی است كه معاون دادستان كل در حقوق عامه اظهار داشت: در زمینه آلودگی هوا در شهر تهران اقدام به نمونه برداری از سوخت مصرفی كردیم و نمونه ها در آزمایشگاه های وزارت نفت و سازمان استاندارد انجام شد و هر دو اعلام نمودند كه سوخت های مصرفی استاندارد لازم را ندارد و به جای استاندارد یورو ۴، استاندارد یورو ۲ را دارند.
اهمیت استاندارد سوخت در كلانشهرها
تراكم جمعیت و تردد بالای خودروها در كلانشهرها به خصوص شهر تهران، این شهرها را به استفاده از سوخت باكیفیت نیازمند می كند، زیرا هر گونه قصوری در كیفیت سوخت و رعایت نكردن استاندارد به راستی جان عده زیادی را در پایتخت در معرض تهدید قرار می دهد؛ بخصوص كه در فصل های سرد سال به صورت طبیعی با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم و مساله عدم رعایت استاندارد لازم در مورد سوخت هم به این قضیه دامن خواهد زد؛ ازاین رو استاندارد كیفیت بنزین در كلانشهرها اهمیت ویژه ای پیدا می كند.
چالش كیفیت بنزین
بحث كیفیت سوخت در تهران چالشی است كه طی سال های اخیر بارها با آن مواجه بوده ایم و به مراتب رییس سازمان ملی استاندارد تاكید كرده بود كه نمونه های دریافت شده از وزارت نفت كه مورد آزمایش قرار گرفته، نشان داده است بنزین توزیعی، از كیفیت لازم برخوردار می باشد و مشكلی ندارد. چندی قبل نیره فیروزبخت درباره كیفیت بنزین های مصرفی در شهر تهران اظهار داشته بود: «هماهنگی برای نمونه گیری پایش كیفیت بنزین در گذشته بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد صورت می گرفت ولی به علت شبهاتی در مورد هوای تهران كه آلوده است، دادستانی تهران هم تقاضای ورود به نمونه گیری پایش بنزین را داشت. با هماهنگی دادستان تهران و وزارت نفت، اقدام به نمونه گیری كرده ایم كه بر این اساس در سال ۹۵ عدد الفین ۹ شده است كه حداكثر مجاز آن، ۱۸ بوده كه البته نمونه دریافت شده با همكاری دادستانی ۱۳. ۵ بوده است.
این در حالی است كه میزان بنزن بعنوان یك آلاینده در سال ۹۵ معادل یك بوده و در سال ۹۶ نمونه بنزن در تهران ۰. ۹ بوده كه سقف آن یك است. البته گوگرد در بنزین تهران بالا بوده، به نحوی كه حد مجاز ۵۰ بوده كه در تهران این عدد ۵۸ بوده است؛ اگر میانگین كلانشهرها در نظر گرفته شود، این میزان استاندارد است. »
با توجه به صحبت های معاون دادستان تهران باز هم با چالشی بزرگ در این زمینه مواجه می شویم كه در نهایت استاندارد سوخت در تهران و شهرهای بزرگی كه تا به امروز ادعا شده كه در آنها بنزین یورو۴ در اختیار مردم قرار می گیرد، به چه ترتیبی است و در این باره به حرف كدام نهاد باید اعتماد كرد. بنزین های آزمایش شده به قول برخی مسئولان، استاندارد یورو۲ را نشان می دهند و به قول برخی دیگر مشكلی در كیفیت بنزین در پایتخت وجود ندارد. نكته مهمی كه در اینجا وجود دارد، بحث آلودگی گسترده هوا بوده كه نفس كلانشهرها را بریده است.
در چنین شرایطی اگر بنزین با كیفیت مناسب عرضه می شود، به این نتیجه خواهیم رسید كه دلایل مشكل آلودگی هوا را باید در مسائل دیگری جست وجو كرد و برای حل این معضل به روش های دیگری متوسل شد.
بنزین تهران استاندارد نیست
مجید مخدوم، استاد دانشگاه تهران، در یادداشتی نوشت: «در مورد چالش های كیفیت بنزین در كشور و مباحثی كه در این باره مطرح می گردد و ادعاهایی كه درباره عرضه بنزین یورو ۴ در جایگاه های شهر تهران وجود دارد، باید بگویم با دعواهایی كه میان نهادهای مسئول وجود دارد، كاری ندارم اما این دفعه معاون دادستان تهران واقعیت را مطرح كرده است. بنده بعنوان شخصی كه تجربه ۴۰ ساله در مساله محیط زیست دارم، به شما می گویم وقتی بوی بنزین را از اگزوز خودروی خود استشمام می كنم، می توانم به شما درصد بنزن، گاز Co و Co۲ آن را بگویم. به شما عرض می كنم كه بنزین های ما استاندارد نیست و علت واقعی آلودگی هوا تنها بحث كیفیت خودروها نیست بلكه علت اصلی آن، مساله كیفیت بنزین است. آزمایش هایی كه بارها انجام شده است، گفته بنده را در خصوص فقدان كیفیت استاندارد در بنزین های مصرفی را تایید می كند. »
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب